-
حدود ۷۰ درصد دانشآموزان در کلاسهای درس شلوغ تحصیل میکنند
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد دانشآموزان در کلاسهای درس شلوغ تحصیل میکنند، گفت: به دانشآموزانی که در شیفت عصر تحصیل میکنند، بدهکاریم.
به نقل خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمود امانی طهرانی؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش امروز در نشست هماندیشی پیشکسوتان آموزش و پرورش "سمپات" با موضوع مردمیسازی آموزش و پرورش گفت: مدرسه در کشور مانند مسجد است یعنی برای مردم و در خدمت مردم است و باید با این نیت در این وزارتخانه فعالیت کرد که در حال توسعه خیر آموزشی هستیم.
وی افزود: تمام مردم نیازمند خیر آموزشی هستند و باید از جریان مردمی سازی مفهوم سازی عمیق کنیم چون مردمی سازی همانند جریان خیر آموزشی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آیین نامه مشارکت نهادهای عام المنفعه، خیری و مردمی در آموزش و پرورش را تدوین کردهایم که توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم تایید شده است.
مدارس غیردولتی دولت را مزاحم میدانند
وی بیان کرد: برای تحقق مردمی سازی 4 شرط نیاز است. نخست؛ حساس سازی، دوم؛ آگاهی بخشی که منوط به کارهای علمی جدی است. سوم؛ دادن نقش به مردم، و چهارم دادن بازخورد و تشویق فعالان.
در کشور دچار مانع دو طرفه میان جریان دولت و مردم هستیم و بی اعتمادی به یکدیگر در دو طرف وجود دارد. به عنوان مثال وقتی به سراغ صاحبان مدارس غیردولتی بروید و بپرسید "دولت کمک شما است یا مزاحم؟" اکثر آنها میگویند، مزاحم. باید ریشه یابی کنیم چرا این را میگویند همچنین دولت تصور میکند باید مدارس غیردولتی نظارت سختگیرانه کند.
امانی طهرانی بیان کرد: بعضی گروههای عدالت خواه تمام تلاش خود را برای ریشه کنی مدارس غیردولتی میکنند و دائم میگویند، دولت باید در آموزش و پرورش هزینه کند اما باید به این سوال پاسخ داد، آیا دولت برای این کار آماده است؟
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: چرا بهترین دانشگاهها دولتی هستند اما مدارس دولتی ضعیف هستند؟ پاسخ این سوال ساده است، در دوران جنگ تحمیلی ارز فرصت مطالعاتی و بورسیه تحصیلی و بودجه توسعه دانشگاهها و توسعه عمرانی آنها حذف نشد و از ابتدای انقلاب تا کنون به دانشگاهها توجه میشود.
به دانشآموزان مدارس دوشیفته بدهکاریم
وی افزود: در دهه 60 با موج افزایش جمعیت مواجه شدیم و مدارس دو شیفته شدند، به گروهی از دانشآموزان که گفتیم شیفت عصر به مدرسه بیایند، بدهکار هستیم چون دانشآموز باید صبح به مدرسه بیاید و یادگیری با کیفیت تری دارد. حتی اگر آن ایام از رشد جمعیت غافلگیر شده باشیم چرا باید هم اکنون 70 درصد جمعیت دانشآموزان کشور در کلاسهای بالاتر از تراکم مجاز تحصیل کنند.
امانی طهرانی بیان کرد: تقریبا نیمی از نیروهای انسانی وارد شده به آموزش و پرورش از روشهای غیرتربیت معلم هستند، در حالی که تربیت معلم یک موضوع مهم است، سال 1388 مجلس قانونی برای استخدام وضع کرد که 12 بار الحاقیه خورد و هر فردی مقابل مجلس تجمع کرد برای استخدام آنها به آموزش و پرورش فشار آوردند اما دانشآموز چون صدا ندارد نادیده گرفته میشود.
وی افزود: مرحله چهارم که ارائه بازخورد است، نیازمند داشتن چشم بینا است و سیستم باید تفاوت خوب و بد را ببیند و کارهای خوب را تشویق و تقویت کند که این وضعیت را نداریم.
امانی طهرانی مطرح کرد: اگر میخواهیم آموزش و پرورش را بسازیم باید مردم پای کار بیایند. بسیاری از مدیران نقش بازدارندگی را بیشتر ایفا میکنند چون از فضای مجازی واهمه دارند یا به دستور دادن علاقهمند هستند، تمام این موارد به فضای اعتماد لطمه میزند اگر میخواهیم مردمی سازی تقویت شود باید بپذیریم که به دو سوی مردم و دولت نیاز داریم.